Limon Otu Çayı

Limon otu, sindirimi güçlendirme, kan basıncını düşürme, kronik hastalıkları önleme gibi çeşitli etkileri bulunan şifalı bir bitkidir. Limona benzeyen aroması ve hoş kokusuyla mutfakta baharat olarak yerini alsa da alternatif tıp ve eczacılıkta şifalı özellikleri nedeniyle popülerdir.

Kategori

Açıklama

Limon otu, sindirimi güçlendirme, kan basıncını düşürme, kronik hastalıkları önleme gibi çeşitli etkileri bulunan şifalı bir bitkidir. Limona benzeyen aroması ve hoş kokusuyla mutfakta baharat olarak yerini alsa da alternatif tıp ve eczacılıkta şifalı özellikleri nedeniyle popülerdir. Bunun yanında antifungal ve antioksidan özellikleri nedeniyle böcek kovucu olarak da kullanılmaktadır.

Limon otu nedir?

Latince ismi “Cymbopogon citratus” olan limon otu “Poaceae” (Buğdaygiller) familyasının bir üyesidir. Boyu yaklaşık 3 metreyi bulabilir. Leylak rengi güzel çiçekler açar. Yaprakları limon gibi kokmaktadır ve ismi bu nedenle limonotu olmuştur. Akdeniz ikliminde yetişir ve birçok Akdeniz ülkesinde tedavi amaçlı yetiştirilmektedir. Bunun yanında Hindistan, Asya ve Avustralya’da mutfaklarda baharat olarak kullanılır.

Limon otu çayı tarifleri

Tarçınlı limon otu çayı: 1 bardak tarçınlı limon otu çayı için 1 çay kaşığı kıyılmış taze limon otu ve yarım çubuk tarçına ihtiyacınız olacak. Daha önce kaynatmış olduğunuz çayı dinlenmeye alın, bu esnada üstünü kapatabileceğiniz bir bardağa ya da kaba limon otunu ve tarçını atın üstüne dinlendirdiğiniz suyu ekleyin. Kapalı bir şekilde 5 ile 7 dakika arası demlenmeye bırakın. Çayınızı süzdükten sonra isteğe göre içine bal ya da pekmez ekleyebilirsiniz.

Rahatlama çayı: 1 çay kaşığı limon otu, 3 yaprak melisa, 1 çay kaşığı rezene, 2 baş çarkıfelek çiçeği, 2 baş papatyaya ihtiyacınız var. Daha önce kaynatmış olduğunuz bir su bardağı suyu 1 ya da 2 dakika dinlendirin ve suyun içine limon otu, melisa, rezene, çarkıfelek çiçeği ve papatya ekleyin. Kapalı bir kapta 5 ile 7 dakika arası demlenmeye bırakın. Çayınızı süzdükten sonra sıcak ya da ılık olarak tüketebilirsiniz. Günün stresini atmak için oldukça etkili olacaktır. Uyumadan 1-2 saat önce içmeniz tavsiye edilir.

İltihap karşıtı limon otu çayı: Bir demlik iltihap karşıtı çay için 1 tatlı kaşığı limon otu , 1 tatlı kaşığı zerdeçal, 4 dilim zencefil ve 1 tatlı kaşığı sinamekiye ihtiyacınız var. Suyunuz kaynarken içine zencefilleri atıp bir taşım (1 ya da 2 dakika) daha kaynatın. Daha sonra suyunuzu ocaktan alın ve içine limon otu, zerdeçal ve sinameki ekleyin. Kapalı bir kapta 6 ile 8 dakika arası demlenmeye bırakın. Çayınızı süzdükten sonra üzerine limon sıkabilir bal veya pekmez ile tatlandırabilirsiniz. Sıcak ya da ılık tüketiniz.

Sindirim kolaylaştıran çay: Bir demlik sindirim kolaylaştıran çay için 1 tatlı kaşığı limon otu, 1 tatlı kaşığı taze yasemin, birkaç tane kakule, ve 1 tatlı kaşığı sinamekiye ihtiyacınız var. Kaynayan suyu ocaktan alıp bir iki dakika kadar dinlenmeye bırakın. Daha sonra üzerine limon otu, yasemin, kakule ve sinamekiyi ekleyerek 6 ile 8 dakika arası kapalı bir kapta demlenmeye bırakın. Çayınızı süzdükten sonra sıcak ya da ılık tüketebilirsiniz. Dilerseniz limon ekleyebilir, isteğe göre bir çay kaşığı bal ile tatlandırabilirsiniz.

Limon otunun yan etkileri

  • Hamilelerde düşüğe neden olabileceği için tavsiye edilmez.
  • Hipertansiyon sorunu yaşayan hastaların kullanmaması tavsiye edilir
  • Bebek ve çocuklarda kullanıma uygun değildir.
  • Glukoma hastası olanların kullanımı önerilmez.

Yapılışı

Limon otu çayı nasıl demlenir?

 

Limon otu çayından edineceğiniz faydayı maksimize etmek için birkaç püf noktasına dikkat etmek gerekir.

 

Limon otu çayı yapmak için limon otunun yaprakları kullanılır. Bulduğunuz yerlerden toplayabileceğiniz gibi, aktarlardan da edinebilirsiniz. Bütün bitki çaylarında olduğu gibi limon otu çayının da kaynatılması doğru değildir. Kaynatıp 1 ya da 2 dakika dinlendirdiğiniz su ile kapalı bir kapta 5-8 dakika demleme yapmanız  önerilir. 1 fincan limon otu çayı için 1 çay kaşığı kıyılmış taze limon otu yaprağı yeterli olacaktır. Demleme süreniz 10 dakikayi geçmemelidir. Aksi takdirde çayınız acılaşabilir. İsteğe göre limon, bal veya pekmezle çayınızı tatlandırabilirsiniz.

Faydaları

Limon otunun faydaları

 

  • Limon otu çayının en iyi bilinen faydalarından biri de kardiyovasküler sağlığınız üzerindeki etkisidir. Kan basıncınızı düşürmek için çok etkilidir. Bunun nedeni içeriğinde bulunan potasyumun kan damarlarındaki gerginliği hafifletebilmesi. Böylece kan dolaşımınız artar ve vücuttaki sıvı seviyelerini düzenleyerek kalp üzerindeki gerilimi azaltabilir. Kan basıncını düşürerek kalp krizi ve inme riskini ve diğer kardiyovasküler komplikasyonları azaltır.
  • İçeriğinde bulunan yararlı bileşenler sayesinde metabolizmanın hızlanmasına yardımcı olur. Vücuttaki sağlıksız yağları daha etkili bir şekilde yakacak ve genel enerji seviyesini artıracaktır. Kilo vermek isteyenler ya da egzersiz programını tamamlamaya çalışanlar için oldukça ideal bir eşlikçidir.
  • Limon otu, binlerce yıldır mide sorunlarını gidermek ve genel bağırsak sağlığını iyileştirmek için dünyanın çeşitli yerlerinde kullanılmaktadır. Limon otu çayı, gıdayı daha etkili bir şekilde sindirmeye yardımcı olan, böylece bağırsaklardaki kabızlık ve diğer tahrişi önleyen, sitral adında bir bileşen içerir. Limon otu çayının antioksidanlarının antienflamatuar özelliği, mikroflora dengesini iyileştirmeye, asit reflü hastalığını, hemoroidleri ve diğer tahriş edici koşulları önlemeye yardımcı olacaktır
  • Limon otu çayında bulunan antioksidanlar vücut için çok şey yapar. Antioksidanlar ve polifenoller, kronik hastalıkların altta yatan nedenlerinden biri olan oksidatif strese ve hatta kansere karşı vücudu savunabiliyorlar. Aktif madde olan limon çayı, özellikle de sitrat ile bir fincan antioksidan düzeyinizi her geçen gün arttırarak, serbest radikallerin olumsuz etkilerine karşı savunma yapabilir ve sağlığınıza uzun vadeli olumlu etki eder.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir
  • İltihaplara karşı savaşmayı kolaylaştırır.
  • Limon otu çayındaki kimyasallar doğada yatıştırıcıdır; zihni rahatlatmaya ve kaygı ve stres oluşumunu önlemeye yardımcı olabilir. Ayrıca vücuttaki stres hormonlarını düşürür. Depresyon açısından, enerji arttırıcı özelliği ruh halinizi ve davranış biçiminizi etrafınıza çevirmenize yardımcı olabilir.
  • Uykuyu düzenler.